Makes Sense?

Written by: SKEMA Business School
  • Summary

  • Bienvenue dans Makes Sense? : un saut dans la pop culture pour explorer les questions de société. Welcome to Makes Sense? : a leap into pop culture to explore social issues. Un film, un événement, une œuvre d’art, une tendance, un super-héros (ou un super-vilain)… La pop culture nous permet ici d’illustrer rapidement un sujet a priori complexe. Du management au droit en passant par le marketing ou la finance, Makes Sense? met au défi les professeurs et experts de la communauté SKEMA d’éclairer les enjeux de société actuels à la lumière d’un élément qui nous réunit tous. Makes Sense? est un podcast de SKEMA Business School (https://www.skema-bs.fr/). A movie, an event, a piece of art, a trend, a superhero (or a supervillain)... Pop culture can help us easily comprehend an a priori complex topic. From management to law, from marketing to finance, Makes Sense? will give the professors and experts of the SKEMA community a platform to explain current social issues through an element that unites us all. Makes Sense? is a podcast of SKEMA Business School (http://www.skema.edu). Hébergé par Ausha. Visitez ausha.co/fr/politique-de-confidentialite pour plus d'informations.
    SKEMA Business School
    Show more Show less
Episodes
  • Hakuna Matata: can we still innovate when simplicity is supposed to be King? – Frugal innovation
    Jan 15 2025

    30 Years Ago, The Lion King was Released. Mufasa, the King, took his son Simba by the paw and spoke to him about a Sustainable world—long before most political leaders. A world where Lions eat antelopes, but no more than necessary.

    But in such a restrained world, what about innovation? Historically, innovation has often required vast resources. So, can we still innovate in a world where we need to consume less? The answer is "Hakuna Matata!" The famous motto from The Lion King perfectly sums up the concept of frugal innovation—a philosophy that enabled Tata to produce a low-cost car, Michelin to invent an airless tyre, and Veolia to rationalise water treatment.

    To better understand this adaptive approach, Mary Michaelides invited Dennys Eduardo Rossetto. From SKEMA Business School’s campus in Belo Horizonte, Brazil, the researcher and professor of Global Entrepreneurship and Innovation takes us on a journey through the Jungle of Innovation. He draws parallels between the paths of various companies from diverse sectors and the journeys of Scar, Simba, Timon, and Pumba… helping us innovate "with no worries"!

    Welcome to “Makes Sense?”: a leap in pop culture to explore societal challenges. 

    "Makes Sense?” is a podcast from SKEMA Business School, episode presented by Mary Michaelides.    

    Management, leadership, education, marketing, geopolitics, sustainability, luxury, law, AI... All of SKEMA's expertise imparted through pop culture to boost your general knowledge.  

    Find out more about Dennys Eduardo Rossetto.    


    ---------------------------------------------------------------------------------


    Hakuna Matata : peut-on encore innover quand la sobriété est censée être reine ? – Innovation frugale

    Il y a 30 ans, sortait Le Roi Lion. Mufasa, le roi, prenait son fils Simba par la patte et lui parlait d’un monde durable, bien avant la plupart des dirigeants politiques. Un monde dans lequel les lions mangent les antilopes, mais pas plus qu’il n’en faut.


    Mais dans un monde aussi sobre, quid de l’innovation ? Historiquement, elle a souvent demandé beaucoup de ressources. Alors peut-on encore innover dans un monde dans lequel il faudrait consommer moins ? La réponse est « Hakuna Matata » ! La fameuse devise du Roi Lion résume bien ce qu’est l’innovation frugale : la philosophie qui a permis à Tata de fabriquer une voiture low-cost, à Michelin d’inventer un pneu sans air ou à Veolia de rationnaliser le traitement de l’eau.


    Pour mieux comprendre cette démarche d’adaptation, Mary Michaelides a invité Dennys Eduardo Rossetto. Depuis le campus de Belo Horizonte au Brésil, le chercheur et professeur d’Innovation et d’Entrepreneuriat à SKEMA Business School, nous embarque dans la jungle de l’innovation. Il compare les trajectoires de nombreuses entreprises d’horizons très différents à celles de Scar, Simba, Timon et Pumba… pour nous aider à innover « sans aucun souci » !

    Bienvenue dans « Makes Sense? » : un saut dans la pop culture pour explorer les questions de société.       



    Hébergé par Ausha. Visitez ausha.co/politique-de-confidentialite pour plus d'informations.

    Show more Show less
    21 mins
  • Iron Man est-il le plus puissant des Avengers parce qu’il est le mieux informé ? - Intelligence économique
    Nov 18 2024

    Tony Stark, alias Iron Man, n’est qu’un homme. Pourtant, il arrive à dompter Hulk, Captain America et se permet d’être le boss des Avengers, sa compagnie de super-héros. Son pouvoir ? Il est parfaitement renseigné, il connaît TOUT de ses ennemis. Dans le monde réel, on appelle ça l’intelligence économique (IE).


    Comment acquérir ce pouvoir ? Dans quels buts, plus ou moins obscurs, l’utilisent les Etats, les grandes entreprises, les collectivités ? Comment identifier la bonne information dans un monde surchargé de messages ?


    Pour se bâtir une armure digne de celle d’Iron Man, Kevin Erkeletyan a fait appel à l’Iron Woman de SKEMA Business School : sa directrice générale Alice Guilhon. Fan de l’univers de Marvel et auteur d’un livre de référence sur l’Intelligence économique, elle nous donne toutes les clés pour livrer bataille dans ce monde incertain.


    Bienvenue dans « Makes Sense? » : un saut dans la pop culture pour explorer les questions de société.      

    « Makes Sense? » est un podcast de SKEMA Business School, épisode présenté par Kevin Erkeletyan.  


    Management, leadership, éducation, marketing, géopolitique, sustainability, luxe, droit, finance, IA, économie… Toutes les expertises de SKEMA à travers la pop culture pour votre culture générale.  


    En savoir plus sur Alice Guilhon.    


    ----------------------------------------

    Is Iron Man the most powerful Avenger because he is the best-informed? – Economic intelligence


    Tony Stark, aka Iron Man, is just a man. Yet he manages to tame Hulk, Captain America and even takes the liberty of becoming the leader of the Avengers, his team of superheroes. His power? He is perfectly informed; he knows EVERYTHING about his enemies. In the real world, this is known as Competitive intelligence (CI).


    How can one acquire this power? For what purposes—some clear, others perhaps more obscure—do states, major corporation and communities use it? How do you identify the right information in a world overloaded with messages?


    To build an armour worthy of Iron Man’s, Kevin Erkeletyan turned to the Iron Woman of SKEMA Business School: its Dean, Alice Guilhon. A Marvel fan and author of a renowned book on economic intelligence, she shares all the keys to fight in this uncertain world.


    Welcome to “Makes Sense?”: a leap in pop culture to explore societal challenges.

    "Makes Sense?” is a podcast from SKEMA Business School, presented by Kevin Erkeletyan.   


    Management, leadership, education, marketing, geopolitics, sustainability, luxury, law, AI... All of SKEMA's expertise imparted through pop culture to boost your general knowledge. 


    Find out more about Alice Guilhon.


    Hébergé par Ausha. Visitez ausha.co/politique-de-confidentialite pour plus d'informations.

    Show more Show less
    23 mins
  • 2024 : le sport est-il devenu un luxe ?
    Jul 15 2024

    Quand la France a organisé la Coupe du Monde en 1998, le sport était encore un objet populaire : Zidane faisait de la pub pour de l’eau et s’offrir son maillot était possible pour la plupart de ses fans.


    Aujourd’hui, les athlètes défilent pour Dior et assister à la finale d’une épreuve à Paris en 2024 peut coûter le prix d’un bijou. Même un simple footing se fait rarement sans une paire d’écouteurs dernier cri ! Le sport est-il devenu un luxe ? Pourquoi le luxe cherche-t-il à se rapprocher du sport ? Y a-t-il une contradiction entre les valeurs de l’un et de l’autre ? Que s’est-il passé entre 1998 et 2024 ?


    Pour le savoir, Kevin Erkeletyan fait entrer en piste un homme qui connaît aussi bien le sport que le luxe : Ivan Coste-Manière. Professeur-chercheur et directeur du MSc Management du luxe et de la mode de SKEMA Business School, il est aussi vice-président du Comité Français Pierre de Coubertin.

    A travers l’histoire et la (pop) culture des marques et des sports, et d’exemples bien choisis, il nous entraîne sur le terrain de l’olympisme et de la recherche. Ecoutons-le parler, sa parole est d’or !


    Bienvenue dans « Makes Sense? » : un saut dans la pop culture pour explorer les questions de société.     

    « Makes Sense? » est un podcast de SKEMA Business School, épisode présenté par Kevin Erkeletyan. 

    Management, leadership, éducation, marketing, géopolitique, sustainability, luxe, droit, IA, économie… Toutes les expertises de SKEMA à travers la pop culture pour votre culture générale. 


    En savoir plus sur Ivan Coste-Manière.     


    ------------------------------------------



    2024: has sport become a luxury?


    When France hosted the World Cup in 1998, sport was still a popular commodity: Zidane advertised water and most of his fans could afford his shirt.


    Today, athletes walk the catwalk for Dior and attending the final of an event in Paris in 2024 can cost the same as a piece of jewellery. Even a simple jog is rarely done without a pair of the latest headphones! Has sport become a luxury? Why is the luxury industry trying to get closer to it? Is there a contradiction between the values of the two? What happened between 1998 and 2024?


    To find out, Kevin Erkeletyan spoke to an expert who knows as much about sports as he does about luxury: Ivan Coste-Manière. A professor and the director of the MSc in Luxury and Fashion Management programme at SKEMA Business School, he is also the vice-president of the Comité Français Pierre de Coubertin.

    Through the history and (pop) culture of brands and sports, and some well-chosen examples, he takes us on a journey through Olympism and research.


    Welcome to “Makes Sense?” a leap into pop culture to explore social issues.

    "Makes Sense? is a podcast from SKEMA Business School, presented by Kevin Erkeletyan.

    Management, leadership, education, marketing, geopolitics, sustainability, luxury, law, AI, economics... All of SKEMA's expertise imparted through pop culture to boost your general knowledge.


    Learn more about Ivan Coste-Manière.


    Hébergé par Ausha. Visitez ausha.co/politique-de-confidentialite pour plus d'informations.

    Show more Show less
    19 mins

What listeners say about Makes Sense?

Average Customer Ratings

Reviews - Please select the tabs below to change the source of reviews.